Školský vzdelávací program
pre 1. stupeň ZŠ – ISCED 1
pre 2. stupeň ZŠ –ISCED 2
Logo školy |
Fotografia školy |
 |
 |
Školský vzdelávací program
Pre 1. stupeň ZŠ a 2. stupeň základnej školy
Názov - motto : Úspešní žiaci, usmievaví učitelia, spokojní rodičia !
Vzdelávací program
Stupeň vzdelania ISCED 1
Dĺžka štúdia štyri roky
Stupeň vzdelania ISCED 2
Dĺžka štúdia 5-ročná
Vyučovací jazyk:slovenský
Študijná forma:denná
Druh školy:štátna
Predkladateľ: Mgr. Ľudmila Sedliaková
Názov školy : Základná škola
Adresa: 0količianska 404, 031 04 Liptovský Mikuláš
IČO: 037810430
Riaditeľ školy: Mgr. Ľudmila Sedliaková
Koordinátor pre tvorbu ŠVP: PaedDr. Eva Holková
Ďalšie kontakty : 0445520825, 0911496796, 0911713813
Zriaďovateľ:
Názov: Mesto Liptovský Mikuláš
Adresa: Štúrova ul. 1989/41, 031 42 Liptovský Mikuláš
Kontakty : 0445565360
Platnosť dokumentu do : 31. 8. 2015
Podpis riaditeľa
I. Všeobecná charakteristika školy |
1. Veľkosť školy
Základná škola, Okoličianska 404 v Liptovskom Mikuláši je plne -organizovaná základná škola s 1.- 9. ročníkom.
V školskom roku 2014/2015 má 18 tried s 322 žiakmi. Na I. stupni je 6 tried s 109 žiakmi a na II. stupni
je 12 tried so 213 žiakmi. Paralelné triedy nemá vytvorené 3. a 4. ročník. Škola svojou rozlohou zaberá plochu
cca 20 452 m2 . Jednu štvrtinu tvorí zastavaná plocha štyrmi pavilónmi. Sú to 3 učebňové pavilóny s priestormi
pre ŠKD a školskú jedáleň. Budova telocvične má malú telocvičňu s plochou 182 m2 a veľkú telocvičňu s plochou
460 m2. Súčasťou sú šatne a súkromná zubná ambulancia, ktorá poskytuje ošetrenie aj žiakom školy. Súčasťou
školy je aj školský klub detí, ktorý pracuje v troch oddeleniach.
2. Charakteristika žiakov
Školu navštevuje 199 chlapcov a 123 dievčat. 322 žiakov je slovenskej národnosti. Škola je spádovou školou
pre mestské časti Okoličné, Podbreziny, Stošice a obce Konská, Jakubovany,
Liptovský Ondrej, Beňadiková, Žiar, Smrečany, Veterná Poruba a Závažná Poruba. Školu
navštevujú aj žiaci obcí stredného a horného Liptova pre jej zameranie na športovú prípravu
vo futbale.
Máme dlhoročné skúsenosti so vzdelávaním žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
V školskom roku 2014/15 42 žiakov bude pokračovať vo vzdelávaní podľa individuálnych vzdelávacích programov pre žiakov
so zdravotným znevýhodnením individuálne začlenených v bežných triedach, 1 žiak sa bude vzdelávať ako nadaný žiak
začlenený v bežnej triede. V škole sa budú vzdelávať aj žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia v počte 17,
ktorých rodiny sú v hmotnej núdzi alebo príjem je vo výške životného minima.
Počet žiakov sa bude v priebehu školského roka meniť na základe opakovaných a nových vyšetrení Centra
pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie , Centra špeciálno-pedagogického poradenstva
v Liptovskom Mikuláši a ďalšími odbornými pracoviskami.
3. Charakteristika pedagogického zboru
Pedagogický zbor pracuje pod vedením riaditeľky školy a jedného pedagogického zástupcu
riaditeľa školy. V škole vyučuje 6 učiteľov I. stupňa, 18 vyučujúcich vrátane vedenia školy
pôsobí na II. stupni. Jedna vyučujúca II. stupňa učí druhý školský rok.
7 vyučuje predmety prírodovedného zamerania a 11 predmety spoločenskovedného zamerania a výchovy.
Náboženskú výchovu vyučujú externe 1 kňaz a 1 kaplán. Profesionálnu orientáciu žiakov, výchovné problémy žiakov, vyučovacie
problémy žiakov rieši výchovná poradkyňa, ktorá zabezpečuje aj poradenstvo rodičom.
Žiakom so zdravotným znevýhodnením a zo sociálne znevýhodneného prostredia pomáhajú
asistenti učiteľa na 2,17 úväzku. Služby špeciálneho pedagóga poskytujeme žiakom so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami 2 hodiny týždenne. Prevenciu sociálno-patologických javov a protidrogovú
prevenciu bude zabezpečovať koordinátor. Priemerný vek pedagogických zamestnancov je
45,2 roka. V školskom klube detí pôsobia 2 vychovávateľky na plný úväzok a jedna vychovávateľka
na úväzok 0,4. V školskom klube detí je zapísaných 71 žiakov.
Všetci pedagógovia splňujú požiadavky pedagogicko-odbornej spôsobilosti podľa platnej
legislatívy.
Ďalšie vzdelávania pedagogických pracovníkov bude zabezpečované za spolupráce s Metodicko - pedagogickým centrom v Bratislave, jeho regionálnym
pracoviskom v Žiline a ďalšími vzdelávacími inštitúciami.
Do vzdelávania v školskom roku 2014 /2015 boli zaradení nasledovní pedagogickí pracovníci:
1. Kontinuálne vzdelávanie pod názvom Prípravné atestačné vzdelávanie - Edukačná príprava pedagogického a odborného zamestnanca na vykonanie druhej atestácie
– Katolícka univerzita Ružomberok, Pedagogická fakulta - Centrum celoživotného vzdelávania – p. uč Majdeková.
2. Aktualizačné kreditné vzdelávanie - Asertívne zvládanie náročných komunikačných situácií v práci učiteľa (overenie kompetencií) – Akadémia vzdelávania Žilina - p. uč. Brezová.
3. Vykonanie II. atestácie - Katolícka univerzita Ružomberok, Pedagogická fakulta - Centrum celoživotného vzdelávania – p. uč. Brezová.
4. Kontinuálne vzdelávanie Národný projekt Nové trendy vzdelávania učiteľov anglického jazyka na základných školách - DP MPC Žilina - pp. uč. Poláčeková, Hološová, Valentová, Brezová.
5. Aktualizačné vzdelávanie pod názvom Outdoorové aktivity vo výchove mimo vyučovania . Vzdelávanie v rámci projektu Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť, RP MPC Bratislava - p. vych. Horňáková.
6. Aktualizačné vzdelávanie pod názvom Zvládanie záťaží v školskom prostredí - rozvoj relaxačných zručností pedagogického zamestnanca. Vzdelávanie v rámci projektu Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť,
RP MPC Bratislava - p. vych. Horňáková.
7. Kontinuálne vzdelávanie pod názvom Splývavé čítanie - čítanie pre všetky deti, Vzdelávací a didaktický inštitút ABC MUSIC v. o. s., organizačná zložka Žiar nad Hronom - p. uč. Spišáková.
Vzdelávanie pedagogických zamestnancov bude vychádzať z potrieb a ponúk na vzdelávanie v priebehu školského roka na základe vykonávacích
predpisov k realizácii Zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Všetci pedagogickí zamestnanci vyučujúci v I. a IX. ročníku sa budú venovať individuálnemu vzdelávaniu v oblasti realizácie nového obsahu foriem, metód, spôsobov a prístupov k hodnoteniu žiakov i k svojej pedagogickej
činnosti. V spolupráci s CPPPaP v Liptovskom Mikuláši pedagogickí zamestnanci sa oboznámia s novými diagnózami v oblasti porúch učenia a metodikou práce so žiakmi S týmito ŠVVP. V rámci priebežného vzdelávania budeme
reagovať na ponuky v súvislosti s výkladom a zavádzaním novej legislatívy.
4. Organizácia prijímacieho konania
Do piateho ročníka v nižšom sekundárnom vzdelávaní, do triedy s rozšíreným vyučovaním športovej prípravy zameranej na futbal budeme prijímať žiakov na základe
talentových skúšok pozostávajúcich z preverenia fyzických predpokladov, osobnostných predpokladov a lekárskeho vyšetrenia. Skúšky prebiehajú spravidla v mesiacoch február –
máj pre nasledujúci školský rok. Žiaci zaradení do športovej prípravy zameranej na futbal sa povinne každoročne zúčastňujú lekárskej prehliadky.
5. Dlhodobé projekty
Projekty, do ktorých je škola zapojená
Projekt Európa v škole realizujeme v jeho literárnej a výtvarnej časti od roku 1996 a budeme v ňom pokračovať. Od toho istého roku realizujeme aj projekt „Škola podporujúca zdravie v častiach:
A) Humanizácia výchovno-vzdelávacieho procesu,
B) Ochrana zdravia a zdravého životného štýlu,
C) Ochrana a tvorba životného prostredia,
D)Primárna prevencia drogových závislostí.
V rámci projektu Zdravie v školách pod názvom „ Aktívna prevencia proti civilizačným chorobám zameraná na žiakov a učiteľov základnej školy, ktorý bol podporený pre rok 2008 MŠ SR a
za spolupráce s rodičovským združením pri ZŠ sme zriadili prírodovednú učebňu zameranú na túto tematiku a vybavenú stacionárnym bicyklom, digitálnym tlakomerom s glukomerom, digitálnou váhou s tukomerom,
odbornou literatúrou a nástennými plagátmi k danej problematike. Učebňa sa postupne doplňuje ďalšími pomôckami ako sú 2 rotopédy, fitlopty, stepery . V školskom roku 2013/2014 sme z priestorových dôvodov
učebňu presťahovali z pavilónu B do pavilónu C.
Protidrogovú prevenciu vo výchovno-vzdelávacom procese na I. stupni v priebehu školského roka na hodinách prírodovedy a etickej výchovy budeme realizovať i
podľa publikácie Claire Raynerovej „Nenič svoje múdre telo“. Na druhom stupni podľa tematických možností jednotlivých predmetov a na etickej výchove budeme
postupovať podľa publikácie od Zdeny Kašparovej a kol. „Ako poznám sám seba “ a podľa Programu ZMENA pomocou doplnkových učebných textov Mirona Zelinu a kolektív
pod názvom Ako zmeniť sám seba? V 4. a 7. ročníku v spolupráci s firmou Johnson & Johnson budeme realizovať na hodinách prírodovedy a prírodopisu program o dospievaní
pod názvom Čas premien. Dlhodobo realizujeme so žiakmi 7. ročníka na hodinách etickej výchovy projekt PhDr. Štefana Matulu Cesta / k emocionálnej zrelosti /
a so všetkými žiakmi na etickej výchove sa zapájame do projektu Detský čin roka.
V rámci informatizácie školstva sme od roku 2003 zapojený do projektu Infovek – podprojektu e-Slovakia a v školskom roku 2009/2010 v spolupráci s Ústavom informácií a
prognóz školstva v Bratislave, ktorý nám dodal počítače na základe zmluvy o realizácii projektu Modernizácia vzdelávacieho procesu na základných školách, vybudovali
sme druhú počítačovú učebňu. Učebňa bola doplnená počítačmi aj z projektu realizovaného školou Integrované tematické vzdelávanie v primárnom a nižšom sekundárnom vzdelávaní.
Celkovo má 17 počítačov pre žiakov a jeden počítač s digitálnym projektorom pre učiteľa. Vybavenie učebne nábytkom a ďalšími technickými úpravami bolo realizované
za spolupráce s rodičovským združením. Za spolupráce s rodičovským združením a vďaka daru firmy MONDI SCP Ružomberok sme vybavili 8 počítačmi aj učebňu na I. stupni ZŠ,
ktorá je doplnená didaktickou technikou z projektu školy realizovaného zo ŠF EÚ. Aj táto učebňa bola pripojená na internet. Súčasťou realizácie projektu Integrované
tematické vzdelávanie v primárnom a nižšom sekundárnom vzdelávaní je vznik aj ďalších dvoch odborných učební.
Na I. stupni je to odborná učebňa na vyučovanie vlastivedy a prírodovedy a na II. stupni je to multifunkčné laboratórium, ktoré bolo zariadené novými školskými lavicami a stoličkami.
Budeme pokračovať v projekte Elektronizácia školských knižníc dopĺňaním knižničného fondu a médiatéky pre potreby vyučovacieho procesu.
V roku 2009 sme realizovali projekt vyhlásený MŠ pod názvom „ Športové triedy – podpora vzniku športových tried a zlepšenie podmienok v existujúcich športových triedach“,
kde sme zlepšili materiálno-technickú základňu v triedach so športovou prípravou. Na projekte sa finančne podieľalo aj rodičovské združenie pri ZŠ.
V spolupráci s Mestom Liptovský Mikuláš sme zapojení do separácie a zberu druhotných surovín a odpadov pod názvom „ Neseparujte sa! Separujte s nami!
Operačný program: Vzdelávanie
1. Reforma systému vzdelávania a odbornej prípravy.
Premena tradičnej školy na modernú
Pod názvom Integrované tematické vzdelávanie v primárnom a nižšom sekundárnom vzdelávaní – máme schválený projekt, ktorý sa úspešne realizoval od októbra 2009 a jeho realizácia
pokračovala na základe predĺženia pôvodnej zmluvy do júna 2012. Projekt sa bude realizovať ďalších 5 rokov do roku 2017.
Preventívne programy zamerané na zamedzenie šírenia sociálno-patologických prejavov žiakov budeme realizovať za spolupráce s Mestskou políciou , Policajným zborom SR, Okresnou prokuratúrou
v Liptovskom Mikuláši a Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Liptovskom Mikuláši.
Za spolupráce s Komunitnou nadáciou Liptov a za podpory od Citibank Slovakia a. s. a rodičovského združenia pri ZŠ sme zriadili v školskom roku 2009/2010 odbornú učebňu výtvarnej výchovy.
Za spolupráce so Slovenským tenisovým zväzom od školského roka 2011/2012 realizujeme projekt Tenis do škôl. Projekt bol podporený čiastkou viac ako 500 € vo forme materiálu na nácvik tenisových
zručností na hodinách TSV na I. a II. stupni ZŠ.
V školskom roku 2011/2012 za spolupráce s OVB sme realizovali projekt zameraný na finančnú gramotnosť žiakov 5. – 9. ročníka pod názvom Moja família.
Za spolupráce so Slovenským paralympijským výborom v školskom roku 2012/2013 sme sa zapojili do charitatívneho projektu pod názvom Na kolesách do škôl proti rakovine, ktorý bude pokračovať aj v roku 2014/2015.
V školskom roku 2014/2015 v rámci environmentálnej výchovy sa zapojíme do celoštátnych projektov Hovorme o jedle a Zelená škola.
Národné projekty, do ktorých je škola zapojená
Modernizácia vzdelávacieho procesu na základných školách - 2009- 2013 - národný projekt ŠPÚ
Ďalšie vzdelávanie učiteľov základných škôl a stredných škôl v predmete informatika - 2010/2011 - národný projekt ŠPÚ.
Profesijný a kariérový rast pedagogických zamestnancov - 2012/2013 - národný projekt MPC.
Komplexný poradenský systém prevencie a ovplyvňovania sociálno-patologických javov v školskom prostredí - od roku 2013 - národný projekt VÚDPaP.
Moderné vzdelávanie - digitálne vzdelávanie pre všeobecno-vzdelávacie predmety- od roku 2013 - národný projekt ÚIPŠ
Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania - od roku 2013 - národný projekt NÚCEM.
Spolupráca s rodičmi a inými subjektmi
Rodičovské združenie si vytvára svoj orgán Radu rodičov, v ktorej majú zastúpenie
všetky triedy . Rada rodičov sa schádza spravidla 1x mesačne. Plenárne rodičovské združenie
a plenárne triedne rodičovské združenia sa schádzajú 1 x ročne. Konzultácie prospechu,
správania žiakov s ich rodičmi sa konajú 4 x ročne. Pre žiakov 9. ročníka sa koná v mesiaci
november a december stretnutie zo zástupcami stredných škô zamerané na profesionálnu orientáciu
žiakov.V školskom roku 2013/2014 Združenie rodičov pri ZŠ, Okoličianska 404, Liptovský Mikuláš
zmenilo právnu formu a je samostatným právnym subjektom podľa zákona o občianskom združení. Je registrované na MV SR.
Rada školy má 11 členov a pozostáva z 2 zástupcov pedagogických zamestnancov, 1 zástupcu
nepedagogických zamestnancov, 4 zástupcov za rodičov žiakov školy, 4 zástupcov delegovaných
Mestom Liptovský Mikuláš . Rada sa stretáva spravidla 2 - 3x ročne na svojich zasadnutiach.
V mesiaci marec 2012 sa uskutočnia nové voľby zástupcov za pedagogických, nepedagogických
zamestnancov a zástupcov rodičov, nakoľko týmto zástupcom skončí päťročný mandát.
Škola pri zabezpečovaní potrieb žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia
spolupracuje s Úradom práce sociálnych vecí a rodiny v L. Mikuláši, s Krízovým strediskom -
Pálkovým centrom v Liptovskom Mikuláši a odborom sociálnych vecí Mesta Liptovský Mikuláš.
Pri zabezpečovaní potrieb zdravotne oslabených žiakov spolupracujeme s detskými lekármi,
Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v L. Mikuláši, Centrom špeciálno-pedagogického
poradenstva v L. Mikuláši , Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva pri ZŠI pre žiakov s narušenou
komunikačnou schopnosťou v Jamníku a Súkromným centrom pedagogicko-psychologického poradenstva v Liptovskom Mikuláši.
V oblasti športu dlhodobo spolupracujeme s Mestským futbalovým klubom TATRAN
v Liptovskom Mikuláši pri výchove futbalistov formou Školského športového strediska a tried
s rozšíreným vyučovaním športovej prípravy zameranej na futbal.
6. Priestorové a materiálno–technické podmienky školy
Súčasná ZŠ bola daná do užívania 2. septembra 1962, a to dva učebňové pavilóny A a B, ako
spádová škola pre žiakov z 11 okolitých obcí. V roku 1983 bol daný do užívania pavilón
telocvične s veľkou a malou – gymnastickou telocvičňou, šatňami a kabinetmi. V roku 1985
bol odovzdaný pavilón C s učebňami pre I. stupeň, priestormi pre ŠKD, školskú jedáleň,
kuchyňu a odbornými učebňami na technickú výchovu. V súčasnosti sa škola rozprestiera na
ploche 20 452 m2 . Jednu štvrtinu tvorí zastavaná plocha štyrmi pavilónmi. Súčasťou areálu
školy je športový areál, ktorý pozostáva z basketbalového ihriska, volejbalového ihriska,
dráhy na skok do diaľky, futbalového mini ihriska s umelou trávou, tréningovej opičej dráhy
a bežeckej tartanovej dráhy behov krátke trate. V pláne je rekonštruovať volejbalové ihrisko
športovisko na skok do diaľky. Škola sa nachádza v peknom prostredí, bohatom na zeleň
a rôzne dreviny, ktoré predstavujú na území Okoličného cenné prírodné a kultúrne bohatstvo,
ktoré škola každoročne výsadbou a ošetrovaním zveľaďuje.
V súčasnosti škola disponuje priestormi pre 27 tried, do ktorých sa dá umiestniť po 26 žiakov. 17 tried sa využíva ako kmeňové učebne,
1 oddelenie ŠKD bude v kmeňovej triede a 1 bude mať samostatnú klubovňu a 1 oddelenie bude mať spoločné priestory s učebňou prevencie
civilizačných ochorení, v 3 triedach sa budú učiť delené jazyky, v 1 triede je zriadená školská knižnica a zároveň multifunkčná učebňa
pre HV a humanitné predmety, 1 trieda slúžia ako odborná učebňa etickej výchovy a humanitných predmetov, 3 triedy sú zriadená ako
odborné učebne na vyučovanie informatiky a informatickej výchovy so zabudovanou e-Beaem tabuľou v jednej z nich. Jedna učebňa bude slúžiť
na hodiny výtvarnej výchovy a záujmovú činnosť v tejto oblasti. Okrem týchto učební sa využívajú 2 učebne na technickú výchovu, a to na prácu
s drevom a kovom, kuchynka na rodinnú výchovu, školské políčko na pestovateľské práce. 1 učebňa v pavilóne B sa využíva ako multifunkčné laboratórium
na prírodovedné predmety. Vybavenie kabinetov je postačujúce, ale je potrebné pomôcky pravidelne obnovovať a vymieňať za modernejšie,
mnohé z vybavenia pochádza ešte z prvotného vybavenia školy. Obnova učebných pomôcok na predmety vlastiveda, prírodoveda, biológia, chémia, fyzika,
dejepis, geografia, občianska náuka bola zabezpečená z projektu školy realizovaného zo ŠF EÚ.
Škola postupne je vybavovaná modernými učebnými pomôckami na všetky predmety a pri obnove sú nápomocní aj rodičia školy. V školskom roku 2013/2014
rodičia zakúpili školský nábytok do jednej učebne. K odborným učebniam chýba už len jazykové laboratórium . Našim cieľom je ho postupne dobudovať.
Z dôvodu zníženia energetickej náročnosti budov je potrebné uskutočniť výmenu okien na pavilóne C, postupne na pavilóne A a B, riešiť zateplenie
budov školy, a tým aj opravu vonkajších fasád na pavilónoch A, B a D. Rekonštrukciu si žiadajú aj sociálne zariadenia v pavilóne B a podlahy tried
pavilónu A a B. Priebežne potrebujeme riešiť rekonštrukciu deregulačnej stanice / plynomerne/ a v nej výmenu závitových spojov za prírubové,
ktoré po revízii nezodpovedajú požadovaným technickým normám. Nevyhnutnú opravu si vyžiada prasknutá vpusť na dažďovú vodu v pavilóne C, ktorá
spôsobuje zamokanie steny na prízemí a poschodí tohto pavilónu a následné klesanie stavby, čo sa prejavilo na prízemí na WC, kde sa nachádzajú
praskliny v stenách.
V roku 2013 zriaďovateľ Mesto Liptovský Mikuláš dal spracovať projekt na výmenu okien a zateplenie pavilónu C a úpravu I. poschodia vo východnej
časti tohto pavilónu na dve triedy materskej školy. Perspektívne po stavebných úpravách od školského roka 2015/2016 by škola mala fungovať
ako spojená ZŠ s MŠ.
Školské stravovanie je zabezpečené prostredníctvom školskej výdajnej kuchyne, do ktorej sa jedlo priváža zo Školskej jedálne pri ZŠ Janka Kráľa
v Liptovskom Mikuláši.
7. Škola ako životný priestor
Aby sa žiaci i pedagógovia cítili v škole čo najpríjemnejšie, kladieme dôraz na: upravené
a estetické prostredie tried, školského dvora, chodieb, aktuálne informácie o aktivitách školy
na informačných tabuliach a nástenkách, web stránke školy, budovanie priateľskej atmosféry
medzi žiakmi navzájom, medzi žiakmi a pedagógmi, pedagogickými a nepedagogickými
zamestnancami školy, medzi pedagógmi a rodičmi, medzi školou a širšou miestnou
komunitou obyvateľov. Škola je dlhodobo zapojená do projektu škôl podporujúcich zdravie,
kde v rámci tohto projektu sa venujeme aj životnému prostrediu, v ktorom žiaci a
zamestnanci trávia svoj pracovný čas. O svoj životný priestor sa žiaci starajú pod vedením
svojich učiteľov technickej výchovy a triednych učiteľov na hodinách technickej výchovy
a triednických hodinách. Problematike životného prostredia sa žiaci venujú v rámci
environmentálnej výchovy v jednotlivých predmetoch na I. a II. stupni ZŠ. Medziľudským
vzťahom sa žiaci venujú na hodinách občianskej výchovy, etickej výchovy, náboženskej
výchovy, slovenského jazyka v slohu a v literatúre, na hodinách cudzieho jazyka.
8. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia
pri výchove a vzdelávaní
Bezpečnosť ochrany zdravia pri práci so žiakmi sa zabezpečuje v zmysle
zákonov č. 124/2006 Z.z. o BOZB a súvisiacich predpisov. Žiaci na začiatku
školského roka sú poučení o bezpečnom správaní sa v škole, poučenie sa
vykonáva aj pred každým podujatím so žiakmi, ktoré sa koná mimo školy. Po
každom školskom úraze sa vykonáva opätovné poučenie o dodržiavaní
zásad bezpečnosti. Každé tri mesiace sa vykonávajú kontroly bezpečnosti na
všetkých pracoviskách školy a následne sa odstraňujú závady. Revízie
všetkých zariadení školy sa vykonávajú podľa harmonogramu revízií. Kontrolu
BOZP a školenia zamestnancov vykonáva autorizovaný bezpečnostný
technik pani Bela Nuštáková z firmy GAJOS s.r.o. Liptovský Mikuláš.
II. Charakteristika
školského vzdelávacieho programu |
Školský vzdelávací program nadviaže na štátny vzdelávací program a na profiláciu školy z predchádzajúceho obdobia v rámci Mesta Liptovský Mikuláš
v konkurenčnom prostredí ostatných škôl. Vychádza tiež z priestorových a personálnych podmienok školy. Medzi silné stránky školy patrí:
   1. Spádová škola s dobrou dopravnou obslužnosťou, v peknom prostredí s bohatou flórou a udržiavaným areálom.
   2. Dobré podmienky na šport, dve telocvične, viacúčelový športový areál, moderné futbalové miniihrisko.
   3. Úspechy žiakov v športovej oblasti na základe práce žiakov vo futbalových triedach pod vedením kvalifikovaných trénerov,
vytváranie podmienok pre prácu s futbalovými talentami nielen z mesta L. Mikuláš, ale z celého regiónu stredného a horného Liptova.
   4. Úspechy žiakov v ostatných športoch na základe pravidelnej záujmovej činnosti pod vedením učiteľov telesnej výchovy.
   5. Realizácia Integrovaného tematického vzdelávania v primárnom a nižšom sekundárnom vzdelávaní v I., II.,V. a VI. ročníku formou
blokového vyučovania – projekt zo ŠF EÚ.
   6. Zapájanie sa učiteľov do ďalšieho vzdelávania učiteľov.
   7. Zapájanie sa školy do projektov a získavanie mimorozpočtových zdrojov.
   8. Úspechy žiakov v technických súťažiach, v dejepisnej, geografickej olympiáde, v olympiáde slovenského jazyka,
ruského jazyka, vo výtvarných súťažiach, v recitačných súťažiach.
   9. Dobrá propagácia školy.
   10. Realizácia preventívnych programov.
   11. Dobré materiálno- technické vybavenie na využívanie IKT vo vyučovacom procese – 3 PC učebne, ďalšie odborné učebne,
ktoré slúžia aj na realizáciu blokového vyučovania.
   12. Aktívna práca rodičovského združenia pri škole.
   13. Ponuka bohatej záujmovej činnosti v škole v mimo vyučovacom čase.
   14. Otvorená škola pre športové aktivity verejnosti, rekreačná telesná výchova, tréningový proces športových klubov,
regenerácia pracovnej sily a zisk finančných prostriedkov z prenájmu telocvične.
Na uvedené pozitíva z predchádzajúceho obdobia nadviažeme aj
v novom školskom vzdelávacom programe. Aj v nasledujúcom období sa
chceme prezentovať ako škola, ktorá sa podieľa na výchove a vzdelávaní
talentov v športovej oblasti – vo futbale, a preto rozširujúce hodiny využijeme
na posilnenie telesnej výchovy na I.až IV. ročníku I. stupňa a na vyučovanie
predmetu športová príprava zameraná na futbal po jednej triede každého ročníka II. stupňa ZŠ.
Ciele, ktoré sledujeme v tejto vzdelávacej oblasti sú:
- stimulovať reč a myslenie počas telovýchovných činností,
- podporovať procesy sebapoznávania a sebakontroly pri aktívnej pohybovej činnosti,
- podporovať aktivitu, fantáziu a kreativitu žiakov pri pohybových aktivitách,
- formovať pozitívny vzťah k telesnej výchove, pohybovým aktivitám, športu,
- kultivovať pohybový prejav s akcentom na správne držanie tela,
- vytvárať podmienky pre optimálny rozvoj zdravotne orientovanej zdatnosti,
- podporovať získavanie poznatkov o otázkach vplyvu pohybu na zdravie,
- uplatňovať zásady hygieny a bezpečnosti pri pohybovej činnosti,
- pestovať správne postoje v športovom zápolení, dokázať prijať víťazstvo i
prehru nielen v športe, ale aj v živote, uznať kvality súpera.
Hlavným cieľom telesnej výchovy v primárnej edukácii je pozitívna stimulácia vývinu kultúrne gramotnej osobnosti prostredníctvom pohybu s akcentom na
zdravotne orientovanú zdatnosť a radostné prežívanie pohybovej činnosti.
Veľa našich žiakov prichádza do školy z dedinského prostredia, a preto budeme posilňovať hodiny vo vzdelávacej oblasti Človek a svet práce vyučovaním
predmetov technika a svet práce v 5 až 8. ročníku a technická výchova v 9. ročníku . Vzdelávanie v tejto oblasti smeruje k vytváraniu a rozvíjaniu
kľúčových kompetencií žiakov tým, že vede žiakov k:
• pozitívnemu vzťahu k práci a k zodpovednosti za kvalitu svojich i spoločných
výsledkov práce
• osvojení základných pracovných zručností a návykov z rôznych pracovných oblastiach,
k organizácii a plánovaniu práce a k používaniu vhodných nástrojov, náradia a
pomôcok pri práci i v bežnom živote
• vytrvalosti a sústavnosti pri plnení zadaných úloh, k uplatňovaniu tvorivosti
a vlastných nápadov pri pracovnej činnosti a k vynakladaniu úsilia na dosiahnutie
kvalitného výsledku
• poznaniu, že technika ako významná súčasť ľudskej kultúry je vždy úzko spojená
s pracovnou činnosťou človeka
• autentickému a objektívnemu poznávaniu okolitého sveta, k potrebnej sebadôvere,
k novému postoji a hodnotám vo vzťahu k práci človeka, technike a životnému
prostrediu
• chápaniu práce a pracovnej činnosti ako príležitosti k sebarealizácii,
sebavzdelávania a k rozvíjaniu podnikateľského myslenia.
• orientácii v rôznych oboroch ľudskej činnosti, formách fyzickej a duševnej práce
a osvojeniu potrebných poznatkov a zručností významných pre možnosť uplatnenie,
pre voľbu vlastného profesijného zamerania a pre ďalšiu životnú a profesijnú
orientáciu.
Ďalšími vzdelávacími oblasťami, v ktorých sa profiluje škola sú Príroda a spoločnosť, Človek a príroda , Matematika a práca s informáciami ,
kde sme rozšírili vyučovanie predmetu prírodoveda v 1. a 4. ročníku, matematika v 2. , 3. a 4.ročníku, biológia v 5. , 6. , 7. a 8. ročníku,
matematika v 5., 7. a 9. ročníku a fyziku v 7. a 9. ročníku s cieľom, aby žiaci získali potrebné vedomosti a zručnosti, aby ich vedeli vždy
správne použiť, aby si rozvíjali kľúčové spôsobilosti, aby boli komunikatívni, flexibilní, tvoriví, vedeli si vyhľadávať informácie, vedeli
prezentovať svoju prácu. Vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia sme v 1. až 4. ročníku s cieľom zlepšovať čitateľskú gramotnosť žiakov a
rozvíjať komunikačné schopnosti rozšírili slovenský jazyk a literatúru. V 6. , 7. , 8. a 9. ročníku v tejto oblasti sme posilnili vyučovanie
druhého cudzieho jazyka o jednu hodinu. V primárnom vzdelávaní sme do vzdelávacej oblasti Človek a hodnoty a do vyučovania predmetov etická
výchova a náboženská výchova sme zaradili prierezovú tému Osobnostný a sociálny rozvoj. Cieľom je formovať u žiakov tvorivý životný štýl, vnútornú
motiváciu, emocionálnu inteligenciu, sociálne cítenie, hodnotové orientácie a vychovávať žiakov v duchu humanistických princípov. V sekundárnom
vzdelávaní v piatom, šiestom, siedmom, ôsmom a deviatom ročníku sme posilnili vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť predmety geografia a
dejepis, aby sme vytvorili priestor aj na regionálnu výchovu. Vo vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra v primárnom vzdelávaní v 1. , 2. a 3.
ročníku sme rozšírili vyučovanie výtvarnej výchovy s dôrazom na pestovanie manuálnych zručností a v sekundárnom vzdelávaní budeme vyučovať
prierezovú tému Mediálna výchova ako samostatný predmet s cieľom naučiť žiakov orientovať sa v médiách rôzneho druhu, viesť žiakov k výberu
programov a vychovávať kultivovaného diváka. Vo ôsmom a v deviatom ročníku sme posilnili predmet Výchova umením. Vo vzdelávacej oblasti Zdravie
a pohyb v 1. až 4. ročníku sme posilnili predmet telesná výchova a vzhľadom na rozvoj talentu u športovo nadaných žiakov na futbal sme v 5. - 9.
ročníku vo futbalových triedach posilnili predmet športová príprava so zameraním na futbal.
1. Pedagogický princíp školy (vlastné ciele výchovy a vzdelávania)
1. Výchovno-vzdelávaciu činnosť smerovať k príprave žiakov na život, ktorý od
nich vyžaduje, aby boli schopní kriticky a tvorivo myslieť, rýchlo a účinne
riešiť problémy.
2. Pripraviť človeka rozhľadeného, vytrvalého, schopného kooperovať a pracovať
v tíme, schopného seba motivácie k celoživotnému vzdelávaniu.
3. Dosiahnuť gramotnosť v oblasti IKT u všetkých žiakov našej školy pri
ukončení povinnej školskej dochádzky.
4. Zabezpečiť kvalitnú prípravu žiakov v cudzích jazykoch so zreteľom na možnosti
školy, so zameraním na komunikatívnosť a s ohľadom na schopnosti jednotlivých
žiakov.
5. Formovať u žiakov tvorivý životný štýl, vnútornú motiváciu, emocionálnu
inteligenciu, sociálne cítenie a hodnotové orientácie.
6. Vychovávať žiakov v duchu humanistických princípov.
7. V spolupráci s rodičmi žiakov vychovať pracovitých, zodpovedných, morálne
vyspelých a slobodných ľudí.
8. Škola zabezpečí podmienky na vzdelávanie žiakov so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami tak, aby mali rovnocenný prístup vo vzdelávaní.
2. Zameranie školy a stupeň vzdelania
Stupeň vzdelania
ISCED 1
Profil absolventa
Absolvent 1.stupňa ZŠ
- by mal svojim vystupovaním robiť dobré meno škole,
- byť schopný vytvárať dobré medziľudské vzťahy,
- byť schopný hodnotiť svoju úlohu v škole, v rodine a v spoločnosti,
- byť schopný starať sa i o svoje fyzické i psychické zdravie,
- vedieť uzatvárať kompromisy,
- byť schopný vyhľadávať, hodnotiť a využívať pri učení rôzne zdroje
informácií, osvojiť si metódy štúdia a práce s informáciami,
- mať schopnosť vnímať umenie, snažiť sa porozumieť mu a chrániť
umelecké prejavy, byť si vedomý svojich kvalít.
V škole sa snažíme vzdelávanie robiť tak, aby žiaci mali potrebné vedomosti
a zručnosti, ale aby všetky svoje vedomosti, zručnosti, schopnosti dokázali
aj správne využiť pri realizácii úloh.
Sme škola a ako vzdelávacia inštitúcia sa nevzdávame ani úlohy výchovy, preto
chceme, aby náš absolvent bol aj usilovný, svedomitý, samostatný, čestný.
Stupeň vzdelania
ISCED 2
Profil absolventa
Absolvent 2.stupňa ZŠ
Absolvent našej školy by mal svojím vystupovaním robiť dobré meno škole, byť
schopný vytvárať dobré medziľudské vzťahy, byť schopný hodnotiť svoju úlohu v škole,
v rodine a v spoločnosti, byť schopný starať sa o svoje fyzické i psychické zdravie,
vedieť uzatvárať kompromisy, byť schopný vyhľadávať, hodnotiť a využívať pri učení
rôzne zdroje informácií, osvojiť si metódy štúdia a práce s informáciami, poznať metódy
prírodných vied (hypotéza, experiment, analýza) a diskutovať o prírodovedných otázkach,
mať schopnosť presadzovať ekologické prístupy pri riešení problémov, mať schopnosť
vnímať dejiny vlastného národa vo vzájomnom prepojení s vedomosťami zo všeobecných
dejín, dobre ovládať slovenský jazyk a sám sa starať o kultúru svojho písomného a
ústneho vyjadrovania, ovládať dva svetové jazyky, mať schopnosť vnímať umenie,
snažiť sa porozumieť mu a chrániť umelecké prejavy, byť si vedomý svojich kvalít,
byť pripravený uplatniť sa v zamestnaní a byť zodpovedný za svoj život.
3. Pedagogické stratégie
V oblasti rozumovej výchovy je naším cieľom rozvíjať u žiakov tvorivé myslenie,
samostatnosť, aktivitu, seba hodnotenie.
Osobnostný a sociálny rozvoj budeme realizovať stimuláciou skupín žiakov so slabšími
vyučovacími výsledkami, podporou individuálnych schopností.
Pri prevencii drogových závislostí sa chceme zamerať aj na iné aktivity ako besedy,
prednášky, video filmy. (Napriek tomu, že s tvrdými drogami sme sa nestretli, treba
sústavne pôsobiť proti fajčeniu a alkoholickým nápojom cez koordinátora, rodičov a
všetkých vyučujúcich, účelným využívaním voľného času i vlastným príkladom).
Chceme si všímať talent v jednotlivých oblastiach a rozvíjať ho do maximálnej možnej
miery. Talent rozvíjať u žiakov formou práce v záujmových útvaroch školy a zapájaním
žiakov do postupových súťaží a olympiád vyhlasovaných MŠ SR.
Viac budeme preferovať samostatnú prácu žiakov a ich cieľavedomé zvládanie učiva,
ktoré budú žiaci prezentovať aj formou projektov a počítačových prezentácií.
Dôležitou úlohou je pre nás potreba orientácie na pozitívne hodnotenie žiakov,
najmä slabo prospievajúcich, pre zvýšenie vnútornej motivácie.
Stratégia vyučovania určuje metódy a formy práce, ktorých premyslený výber, logické
usporiadanie a kombinovanie je prostriedkom motivácie a usmernenia žiakov na vyučovaní a
učení. Konkrétne formy a metódy vyučovania jednotlivých predmetov sú obsiahnuté v tematických
výchovno-vzdelávacích plánoch predmetov a individuálnych prípravách vyučujúcich na vyučovacie hodiny.
Osobitnou formou realizovanou v našej škole je integrácia obsahov predmetov spoločensko-vedných a
prírodovedných predmetov v ISCED I v 1. a 2. ročníku a v ISCED II v 5. a 6. ročníku,
ktoré sa vyučujú formou blokového vyučovania 1 x týždenne v poslednom týždni v mesiaci.
Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu sme si stanovili zásady dobrého vyučovania, ktorými sa budeme
riadiť pri príprave, vedení a hodnotení vyučovacích hodín.
4. Zabezpečenie výučby pre žiakov so špeciálnymi potrebami
Žiakmi so špeciálnymi potrebami sú žiaci:
- so zdravotným znevýhodnením,
- zo sociálne znevýhodneného prostredia,
- s nadaním.
a) Žiaci so zdravotným znevýhodnením:
V našej škole sa vzdelávajú žiaci s telesným postihnutím , mentálnym postihnutím, vývinovými poruchami učenia , s narušenou komunikačnou schopnosťou,
s poruchou pozornosti a aktivity a s poruchami správania. Začlenení žiaci so zdravotným znevýhodnením v bežných triedach na základe informovaného
súhlasu zákonného zástupcu postupujú podľa individuálneho vzdelávacieho programu. Pri vzdelávaní týchto žiakov sa využíva:
1. spolupráca so školským zariadením výchovného poradenstva a prevencie
(centrum špeciálno-pedagogického poradenstva, centrum pedagogicko-psychologického
poradenstva a prevencie, detské integračné centrum), resp. so špeciálnou školou,
2. odborné personálne zabezpečenie (výchovného poradcu, asistenta učiteľa, absolvovaná
odborná príprava pedagogických pracovníkov školy, spolupráca so špeciálnym pedagógom
a psychológom z centier , spolupráca s detským lekárom , pedopsychiatrom a pod.),
spolupráca s rodičmi a ďalšími subjektami podľa potreby,
3. materiálne zabezpečenie pre vzdelávanie týchto žiakov (špeciálne učebnice, učebné
a kompenzačné pomôcky a pod.),
4. individuálny výchovno-vzdelávací program je spracovaný na konkrétnu poruchu a
konkrétneho žiaka, spracováva ho triedny učiteľ a výchovný poradca za spolupráce
s ostatnými vyučujúcimi predmetov, ktorých výsledky ovplyvňuje porucha a
s odborníkom - spravidla špeciálnym pedagógom. Triedny učiteľ a výchovný poradca
spolupracujú aj s rodičom žiaka,
5. žiaci sú hodnotení podľa Prílohy č. 2 k Metodických pokynu č. 22/2011 na hodnotenie žiakov základnej školy - Zásady hodnotenia žiaka
so zdravotným znevýhodnením začleneného v základnej škole,
6. žiak s mentálnym postihom sa vzdeláva podľa učebných osnov špeciálnej školy a
používa učebnice a pracovné zošity pre špeciálne školy,
b) Práca so žiakmi zo znevýhodneného sociálneho prostredia
1. Sú to žiaci, ktorých rodina sa ocitla v hmotnej núdzi, alebo na hranici životného
minima.
2. Žiakom sa poskytujú 2x ročne učebné pomôcky , príspevok na stravu v školskej
výdajnej kuchyni,
3. So žiakmi, ktorých rodičia majú ukončené základné vzdelanie, nemajú vytvorené
podmienky na domácu prípravu a dosahujú slabé vyučovacie výsledky, prípadne majú
aj zdravotné znevýhodnenia bude pracovať asistent učiteľa.
c) Práca so žiakmi s nadaním
1. Žiaci s nadaním sú začlenenými žiakmi v bežnej triede a majú vypracované
individuálne vzdelávacie plány v predmetoch, v ktorých sa ich nadanie prejavuje s
cieľom rozvíjať ich talent.
5. Začlenenie prierezových tém
Osobnostný a sociálny rozvoj - prierezová téma sa bude vyučovať v predmetoch EV,
náboženská výchova a občianska náuka.
Environmentálna výchova sa bude vyučovať v prírodovede, vlastivede, pracovnom
vyučovaní, v technickej výchove, biológii, občianskej výchove, chémii, geografii
a v etickej výchove.
Mediálna výchova – v piatom ročníku sa bude učiť ako samostatný predmet
Multikultúrna výchova - sa bude učiť ako prierezová téma v materinskom jazyku,
v predmetoch vzdelávacej oblasti Umenia a kultúra, v geografii a v biológii,
v primárnom vzdelávaní vo vlastivede a prírodovede. Bude súčasťou vyučovania cudzích
jazykov v škole.
Dopravná výchova – výchova v bezpečnosti v cestnej premávke – bude sa učiť na
ročníkoch 1. – 4. formou kurzu v mesiacoch september a október za spolupráce s Autoškolu
Grešo & Grešová. V ostatných ročníkoch je súčasťou vyučovania techniky.
Ochrana života a zdravia- sa bude vyučovať formou kurzu a praktických cvičení
v mesiacoch október a jún a v priebehu roka v predmetoch prírodoveda, biológia a etická výchova.
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti – prierezová téma, ktorá sa bude
realizovať v každom predmete okrem telesnej a športovej výchovy. Na konci školského
roka bude verejná prezentácia najúspešnejších prác počas Dňa otvorených dverí
pre rodičov a verejnosť.
Finančná gramotnosť – prierezová téma sa bude realizovať vo všetkých predmetoch, no dôraz sa bude
dávať na ňu v matematike, informatike a občianskej náuke.
Regionálna výchova a tradičná ľudová kultúra – prierezová téma sa bude realizovať v predmetoch výtvarná,
hudobná, literárna a etická výchova, pracovné vyučovanie ale ja dejepis, prírodoveda, vlastiveda a geografia.
Záujmovej činnosti na túto výchovu bude zameraný záujmový útvar Liptáčik a turistický záujmový útvar.
III. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia |
Vnútorný systém hodnotenia kvality zameriame na 3 oblasti:
1. Hodnotenie žiakov :
A) Budeme dbať na to, aby sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali žiakov
na úspešných a neúspešných.
B) Hodnotenie budeme robiť na základe určitých kritérií, prostredníctvom ktorých
budeme sledovať vývoj žiaka.
C) Pri hodnotení učebných výsledkov žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami sa bude brať do úvahy možný vplyv zdravotného znevýhodnenia žiaka
na jeho školský výkon.
D) Budeme odlišovať hodnotenie spôsobilostí od hodnotenia správania.
(1) Hodnotenie žiaka sa v rámci vzdelávania podľa školského zákona vykonáva podľa
úrovne dosiahnutých výsledkov
a) slovným hodnotením,
b) klasifikáciou,
c) kombináciou klasifikácie a slovného hodnotenia.
(2) Predmety, ktoré sa neklasifikujú, sú určené v školskom vzdelávacom programe.
(3) Prospech žiaka v jednotlivých vyučovacích predmetoch nultého ročníka,
prípravného ročníka a prvého až štvrtého ročníka základnej školy sa môže
hodnotiť slovne týmito stupňami:
a) dosiahol veľmi dobré výsledky,
b) dosiahol dobré výsledky,
c) dosiahol uspokojivé výsledky,
d) dosiahol neuspokojivé výsledky.
(4) Pri hodnotení a klasifikácii žiaka s vývinovými poruchami alebo žiaka so
zdravotným postihnutím sa zohľadňuje jeho porucha alebo postihnutie.
(5) Prospech žiaka v jednotlivých vyučovacích predmetoch sa klasifikuje týmito stupňami:
a) 1 - výborný,
b) 2 - chválitebný,
c) 3 - dobrý,
d) 4 - dostatočný,
e) 5 - nedostatočný.
(6) Správanie žiaka sa klasifikuje týmito stupňami:
a) 1 - veľmi dobré,
b) 2 - uspokojivé,
c) 3 - menej uspokojivé,
d) 4 - neuspokojivé.
(7) Celkové hodnotenie žiaka nultého ročníka, prípravného ročníka a prvého ročníka
základnej školy sa na konci prvého a druhého polroka na vysvedčení vyjadruje takto:
a) prospel,
b) neprospel.
(8) Celkové hodnotenie žiaka druhého až deviateho ročníka základnej školy a žiaka
strednej školy, ktorý bol hodnotený podľa odseku 1 písm. b), sa na konci prvého
a druhého polroka vyjadruje na vysvedčení takto:
a) prospel s vyznamenaním,
b) prospel veľmi dobre,
c) prospel,
d) neprospel.
(9) Celkové hodnotenie žiaka na konci prvého a druhého polroku vyjadruje výsledky
jeho klasifikácie v povinných vyučovacích predmetoch, ktoré sa klasifikujú, a
klasifikáciu jeho správania; nezahŕňa klasifikáciu v nepovinných vyučovacích
predmetoch.
(10) Žiak hodnotený slovne prospel s vyznamenaním, ak ani v jednom povinnom vyučovacom
predmete nedosiahol horšie hodnotenie ako "dosiahol dobré výsledky" a jeho správanie
je hodnotené ako "veľmi dobré".
(11) Žiak prospel s vyznamenaním, ak ani v jednom povinnom vyučovacom predmete nemá
stupeň prospechu horší ako chválitebný, priemerný stupeň prospechu z povinných
vyučovacích predmetov nemá horší ako 1,5 a jeho správanie je hodnotené ako "veľmi
dobré".
(12) Žiak hodnotený slovne prospel veľmi dobre, ak ani v jednom povinnom vyučovacom
predmete nedosiahol horšie hodnotenie ako "dosiahol uspokojivé výsledky" a jeho
správanie je hodnotené ako "veľmi dobré".
(13) Žiak prospel veľmi dobre, ak ani v jednom povinnom vyučovacom predmete nemá stupeň
prospechu horší ako dobrý, priemerný stupeň prospechu z povinných vyučovacích
predmetov nemá horší ako 2, 0 a jeho správanie je hodnotené ako "veľmi dobré".
(14) Žiak hodnotený slovne prospel, ak ani v jednom povinnom vyučovacom predmete nebol
hodnotený ako "dosiahol neuspokojivé výsledky".
(15) Žiak prospel, ak nemá stupeň prospechu nedostatočný ani v jednom povinnom
vyučovacom predmete.
(16) Žiak hodnotený slovne neprospel, ak z niektorého povinného vyučovacieho predmetu
aj po opravnej skúške bol hodnotený ako "dosiahol neuspokojivé výsledky".
(17) Žiak neprospel, ak má z niektorého povinného vyučovacieho predmetu aj po opravnej
skúške stupeň prospechu nedostatočný.
(18) Žiak, ktorý bol na konci druhého polroka hodnotený stupňom prospechu nedostatočný
alebo dosiahol neuspokojivé výsledky z viac ako dvoch povinných vyučovacích
predmetov, opakuje ročník počas plnenia povinnej školskej dochádzky; v strednej
škole môže opakovať ročník na základe rozhodnutia vydaného riaditeľom školy.
(19) Ročník opakuje aj žiak, ktorého nebolo možné klasifikovať ani v náhradnom termíne
zo závažných objektívnych dôvodov, najmä zdravotných, dlhodobého pobytu v zahraničí.
(20) Žiakovi, ktorý je v niektorom vyučovacom predmete podľa školského vzdelávacieho
programu neklasifikovaný, sa na vysvedčení a v katalógovom liste uvádza namiesto
klasifikačného stupňa slovo:
a)absolvoval(a), ak sa žiak aktívne zúčastňoval vyučovacieho procesu daného predmetu
alebo ak bol žiak prítomný na vyučovacej hodine , aj keď zo závažných objektívnych
dôvodov nepracoval,
b) neabsolvoval(a), ak žiak zo závažných dôvodov nemohol vykonávať požadované
intelektuálne a motorické činnosti, a preto sa vyučovacieho predmetu ospravedlnene
nezúčastňoval, ak žiak na vyučovacej hodine nepracoval, nevie uplatniť svoje
vedomosti a zručnosti ani na podnet učiteľa, celkové hodnotenie takéhoto žiaka
je neprospel.
Klasifikácia v náhradnom termíne
(1) Ak nemožno žiaka vyskúšať a klasifikovať v riadnom termíne v prvom polroku, žiak sa
za prvý polrok neklasifikuje; riaditeľ školy určí na jeho vyskúšanie a
klasifikovanie náhradný termín, a to spravidla tak, aby sa klasifikácia mohla
uskutočniť najneskôr do dvoch mesiacov po skončení prvého polroka.
(2) Ak nemožno žiaka vyskúšať a klasifikovať v riadnom termíne v druhom polroku,
žiak je skúšaný aj klasifikovaný za toto obdobie spravidla v poslednom týždni
augusta a v dňoch určených riaditeľom školy.
(3) Žiak, ktorý má na konci druhého polroka prospech nedostatočný najviac z dvoch
povinných vyučovacích predmetov alebo dosiahol neuspokojivé výsledky v slovnom
hodnotení, môže na základe rozhodnutia riaditeľa školy vykonať z týchto predmetov
opravnú skúšku.
(4) Opravnú skúšku môže vykonať aj žiak, ktorého prospech na konci prvého polroka
je nedostatočný najviac z dvoch povinných vyučovacích predmetov, ktoré sa vyučujú
len v prvom polroku.
(5) Termín opravných skúšok určí riaditeľ školy tak, aby sa opravné skúšky
a) podľa odseku 3 vykonali najneskôr do 31. augusta; žiakovi, ktorý zo závažných
dôvodov nemôže prísť vykonať opravnú skúšku v určenom termíne, možno povoliť
vykonanie opravnej skúšky najneskôr do 15. septembra, a žiakovi, ktorý bol
klasifikovaný podľa odseku 2, najneskôr do 15. októbra,
b) podľa odseku 4 vykonali najneskôr do klasifikačnej porady za druhý polrok.
(6) Žiak, ktorý bez závažných dôvodov nepríde na opravnú skúšku, sa klasifikuje
z vyučovacieho predmetu, z ktorého mal vykonať opravnú skúšku, stupňom prospechu
nedostatočný.
Komisionálne skúšky v základných a stredných školách
(1) Žiak sa klasifikuje podľa výsledkov komisionálnej skúšky
a) ak je skúšaný v náhradnom termíne,
b) ak žiak alebo zákonný zástupca požiada o preskúšanie žiaka,
c) ak sa preskúšanie koná na podnet riaditeľa školy,
d) ak vykonáva opravné skúšky,
e) v prípade oslobodenia žiaka od povinnosti dochádzať do školy,
f) v štúdiu jednotlivých vyučovacích predmetov,
g) pri plnení osobitného spôsobu školskej dochádzky,
h) pri individuálnom vzdelávaní podľa § 24,
i) vo vzdelávaní v základných školách na získanie nižšieho stredného vzdelania podľa
§ 30 ods. 5.
(2) Komisia pre komisionálne skúšky má najmenej troch členov. Komisia sa skladá
z predsedu, ktorým je spravidla riaditeľ školy alebo ním poverený učiteľ alebo
majster odbornej výchovy, skúšajúceho učiteľa, ktorým je spravidla učiteľ alebo
majster odbornej výchovy vyučujúci žiaka príslušný vyučovací predmet, a prísediaceho,
ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady pre príslušný alebo príbuzný vyučovací predmet.
Výsledok komisionálnej skúšky vyhlási predseda komisie verejne v deň konania skúšky.
Výsledok každej komisionálnej skúšky je pre klasifikáciu žiaka konečný.
(3) Ak žiak alebo zákonný zástupca žiaka má pochybnosti o správnosti klasifikácie
na konci prvého a druhého polroka, môže do troch pracovných dní odo dňa vydania
vysvedčenia požiadať riaditeľa školy o vykonanie komisionálnej skúšky; ak je
vyučujúcim riaditeľ školy, o preskúšanie žiaka možno požiadať príslušný orgán
miestnej štátnej správy v školstve. Preskúšať žiaka nemožno, ak bol v klasifikačnom
období z tohto vyučovacieho predmetu hodnotený na základe komisionálnej skúšky.
(4) O možnosti vykonať komisionálnu skúšku podľa odseku 1 rozhodne riaditeľ školy.
Riaditeľ školy môže povoliť prítomnosť zákonného zástupcu žiaka na jeho komisionálnom
preskúšaní.
Vnútorné kritériá klasifikácie predmetov a správania žiakov školy
KLASIFIKÁCIA VÝCHOVNÝCH A INÝCH PREDMETOV
Ročník, predmet |
Druh klasifikácie |
I. ročník |
Slovné hodnotenie
|
II.-IV.ročník |
SJL, MAT, VLA, PDA, PVC, výchovné predmety -
klasifikácia,
ETV, NBK, NBE- neklasifikované
|
Telesná a športová výchova v V. - IX.ročníku
Športová príprava V.- VII. ročník
Športové hry v IX. ročníku
|
Klasifikácia
Slovné hodnotenie |
Hudobná výchova V.-VII. ročník
|
Klasifikácia
|
Výtvarná výchova V.- VII. ročník
|
Klasifikácia
|
Výchova umením VIII.-IX. ročník
|
Klasifikácia
|
Technika, Svet práce
V.-VIII. ročník
|
Klasifikácia
|
Občianska náuka/ výchova
V.- VII. a IX. ročník
|
Klasifikácia |
Etická výchova V.-VIII. ročník
|
Neklasifikovaná
|
Náboženská výchova
V.-VIII. ročník
|
Neklasifikovaná |
Mediálna výchova V. ročník
|
Klasifikácia
|
Informatika V.-IX. ročník
|
Klasifikácia
|
Cvičenia z matematiky
|
Klasifikácia |
Cvičenia zo slovenského jazyka a literatúry
|
Klasifikácia |
KLASIFIKÁCIA SPRÁVANIA
Kategorizácia poznámok:
1. MENEJ ZÁVAŽNÉ PRIESTUPKY – zabúdanie pomôcok, úborov, neplnenie
si povinností týždenníkov, neprezúvanie sa, zabúdanie žiackej knižky,
neobalené učebnice, neslušné správanie sa v telocvični, školskej jedálni,
dielňach a iné. Pretože si žiaci čoraz častejšie nepíšu domáce úlohy,
dospeli sme k rozhodnutiu : ak si žiak v danom predmete trikrát
zabudne napísať domácu úlohu, vyučujúci mu z daného predmetu zapíše
nedostatočnú.
2. ZÁVAŽNÉ PRIESTUPKY: vulgárne vyjadrovanie sa, úmyselné vyrušovanie a
vykrikovanie, nerešpektovanie pokynov pedagóga, klamstvo, podvádzanie, drzé
a arogantné správanie sa na vyučovaní a cez prestávky, zámerné neskoré
príchody, vyrušovanie mobilom alebo inými činnosťami, ktoré zakazuje
školský poriadok
3. VEĽMI ZÁVAŽNÉ PRIESTUPKY: krádež, vydieranie, šikanovanie, ublíženie
na zdraví, fajčenie, úmyselné poškodzovanie majetku.
  |
Neospravedlnené hodiny |
Poznámky |
Napomenutie triednym učiteľom |
1 |
3 - 6 |
Pokarhanie triednym učiteľom |
2 - 3 |
7 - 13 |
Pokarhanie riaditeľom školy |
4 – 6 |
14 - 20 |
Známka II. stupňa |
7 - 12 |
21 - 25 |
Známka III. stupňa |
13 – 30 |
26 - 30 |
Známka IV. stupňa |
viac ako 31 |
viac ako 31 |
Poznámky nesmú byť negované pochvalami alebo zberovou činnosťou !
Ospravedlnenie od rodiča upravuje vnútorný poriadok školy.
Pri výrazne zhoršenom správaní sa žiaka a narúšaní vyučovacieho procesu celej triedy /skupiny/,
dočasne po konzultácii so zákonnými zástupcami žiaka a po prerokovaní v pedagogickej rade,
sa ako výchovné opatrenie bude realizovať preradenie žiaka do inej triedy / skupiny / !
2. Hodnotenie pedagogických zamestnancov
Hodnotenie pedagogických zamestnancov vychádza zo zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch
a odborných zamestnancoch a je upravené v § 52 tohto zákona. Podkladom pre písomné hodnotenie práce
zamestnanca 1 x ročne sú:
- Pozorovania (hospitácie)
- Rozhovory so zamestnancom, rodičmi, žiakmi
- Rozbory Výsledkov žiakov, ktorých učiteľ vyučuje (prospech, žiacke súťaže, didaktické testy
zadané naraz vo všetkých paralelných triedach, úspešnosť prijatia žiakov na vyšší
stupeň školy a pod)
- Sledovania pokroku žiakov vo výsledkoch pod vedením učiteľa
- Hodnotenia výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania,
tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti a pod.
- Hodnotenia pedagogických a odborných zamestnancov manažmentom školy.
- Vzájomného hodnotenia učiteľov (čo si vyžaduje aj vzájomné hospitácie a
„otvorené hodiny“).
- Sebahodnotenie učiteľa dotazníkom Môj osobný prínos pre školu v danom školskom roku spojené s Hodnotením pedagogického zamestnanca
podľa vnútornej Smernice školy na hodnotenie pedagogických zamestnancov
3. Hodnotenie školy
Monitorujeme pravidelne:
- Podmienky na vzdelanie
- Spokojnosť s vedením školy a učiteľmi
- Prostredie – klíma školy
- Priebeh vzdelávania – vyučovací proces - metódy a formy vyučovania
- Úroveň podpory žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- Výsledky vzdelávania
- Riadenie školy
- Úroveň výsledkov práce školy
Kritériom pre nás je:
- Spokojnosť žiakov, rodičov, učiteľov
- Kvalita výsledkov
Nástroje na zisťovanie úrovne stavu školy sú:
- Dotazníky pre žiakov a rodičov
- Dotazníky pre absolventov školy
- Analýza úspešnosti žiakov na súťažiach, olympiádach
- SWOT analýza
ISCED I
Vzdelávacia oblasť |
Predmety |
1. ročník ŠVP/ŠkVP |
2. ročník ŠVP/ŠkVP |
3. ročník ŠVP/ŠkVP |
4. ročník ŠVP/ŠkVP |
Spolu |
Jazyk a komunikácia
|
Slovenský jazyk a literatúra
|
8/1 |
6/2 |
6/1 |
6/2 |
26/6 |
Anglický jazyk
|
0 |
0 |
3 |
3 |
6 |
Príroda a spoločnosť
|
Prírodoveda
|
1
|
1
|
1 |
1/0,5 |
2/2,5 |
Vlastiveda
|
0 |
1 |
1 |
1/0,5 |
3/0,5 |
Matematika a práca s informáciami |
Matematika |
4/1 |
4/1 |
3/2 |
3/1 |
14/5 |
Informatika výchova
|
0 |
1 |
1 |
1 |
3 |
Človek a hodnoty |
Etická výchova / náboženská výchova |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Človek a svet práce |
Pracovné vyučovanie |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
Umenie a kultúra |
Výtvarná výchova
|
1/1 |
1/1 |
1/1 |
1 |
4/3 |
Hudobná výchova
|
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Zdravie a pohyb |
Telesná výchova |
2/1 |
2/1 |
2/1 |
2/1 |
8/4 |
Spolu |
ŠVP/ŠkVP |
17/5 |
17/6 |
20/5 |
21/5 |
75/21 |